• Bokbad med Helga Flatland og Trude Marstein
  • Foto: Pressefoto | På nett og bibliotek 15.02.23 kl 18.00

Bokbad med Helga Flatland og Trude Marstein

Foto: Pressefoto | På nett og bibliotek 15.02.23 kl 18.00

Arv, miljø og bonusbarn - hvordan skrive om den moderne familien?

To forfattere som i sitt forfatterskap skildrer moderne familieforhold er Trude Marstein og Helga Flatland.

«Alle lykkelige familier ligner hverandre, hver ulykkelige familie er ulykkelig på sin egen måte.» Slik innledes en av litteraturhistoriens store romaner, «Anna Karenina» av Lev Tolstoj (1828–1910).

Å skrive om familier og familierelasjoner er ikke noe nytt, men de fleste årene har norsk samtidslitteratur fått flere og flere romaner som på ulike måter tematiserer den moderne familien.

Vi kan lese om frustrasjon over kvisete tenåringer som ikke rydder opp i Nina Lykkes «Nei og atter nei», over menn som ikke bidrar hjemme i «Hva jeg snakker om når jeg snakker om husarbeid» av Heidi Linde og smertelig smålig sjalusi over søsterens (mer vellykkede) livssituasjon i Marie Auberts «Voksne mennesker» - for å nevne noen.

Hvordan går de frem for å skildre alt en familie er med ulike personers opplevelser, vanskelige følelser, satte roller, familiekultur, stemninger og spenninger, alt som er sagt og usagt? Og hvorfor er det fortsatt aktuelt å skrive romaner om familien som institusjon? Dette var utgangspunktet for bokbadet på Lillestrøm bibliotek 15.02.23.

OM ARRANGEMENTET

Arrangementet er en del av Lillestrømbibliotekenes BibliotekTV. Dette er en arrangementsrekke som både foregår fysisk i Lillestrøm biblioteket og strømmes digitalt på denne siden.

Samtaleleder: litteraturviter og arrangementskoordinator ved Lillestrømbibliotekene, Malene Berthelsen Lindgren

Live-strømmen er ikke lenger tilgjengelig.

Bokbad med Helga Flatland og Trude Marstein tilbys av